Op het Dorpsplein in Dorst was er afgelopen weekend van alles te beleven. Kermis, Dorstse kenniskwis, activiteiten voor jeugd én senioren en (voetbal)feest tot in de kleine uurtjes. Zondag was het Jaarmarkt met meer dan 100 kramen, veel muziek, dans en oldtimers. Zaterdagmiddag fietsten de jonge wielrenners zich in het zweet bij de Ronde van de Bokkenwei. Respectabele aandacht kreeg de 100-jarige Fanfare Sint Joris die vrijdagavond een speciaal jubileumconcert gaf en door de burgemeester werd verrast met de gemeentelijke jubileumpenning.
De grote tent zat nokvol publiek dat naar de 100-jarige fanfare kwam luisteren. Daardoor werd het nóg warmer en her en der werd er druk gewaaierd voor wat koelte. Ja, het beloofde een zwoele muzikale avond te worden met de 40-man sterke fanfare die zich voor de gelegenheid had opgedoft in blauw, zwart én goud. Enkele dames hadden zelfs, tres chique, een tiara opgezet. Op de schermen in de tent kwamen foto’s voorbij uit vervlogen tijden.
De weergoden leken het goed met Dorst voor te hebben want het voorspelde onweer was uitgebleven, zei fanfare-voorzitter Dion van den Wijngaard. Hij opende het concert en heette iedereen, waaronder ook burgemeester Van Grootheest en zijn partner, welkom. En hij bedankte alle donateurs en vrijwilligers zonder wiens tomeloze inzet je als vereniging wel kunt inpakken.
Boom voor de eeuweling
De burgemeester sprak de fanfare toe en prees Sint Joris als verbindende spil voor de Dorstse gemeenschap. Maar hij was niet alleen met complimenten gekomen. De burgemeester overhandigde de voorzitter van Fanfare Sint Joris ook de gemeentelijke jubileumpenning. Speciaal voor hen die zich verdienstelijk hebben gemaakt voor de Oosterhoutse gemeenschap. Presentator Peter Huijbregts vatte de koe bij de hoorns en maakte meteen een afspraak met de burgemeester om in het najaar voor deze eeuweling een boom te planten. Ook al zo’n mooie traditie in het dorp.
Italiaans
Toen was het tijd voor muziek, maestro, en bracht Sint Joris weer een gevarieerd repertoire ten gehore. Nummers van Sting, Metallica, Ramses Shaffy en uit het musical genre. Bijzonder was het Dorstse gelegenheidsduo zangeres Stephanie van Stockum en de Brabantse feestzanger Mark van Overveld. Zij zongen ‘Vivo Per Lei’ van Andrea Bocelli in het Italiaans, om helemaal in zomerse sferen te komen. Het publiek reageerde laaiend enthousiast.
Onderwijl vermaakte de jeugd zich op de kermis in de botsauto’s, schiettent of liet zich door elkaar gooien in de Beach Party. Af en toe klonk het gegil door in de grote tent. Later op de avond zorgden de weergoden voor meer spektakel met onweer en hagel, een nieuw zomers fenomeen. Maar in de feesttent kon iedereen droog blijven genieten van Sint Joris. En toen hadden de Dorstenaren nog twee dagen feest in het verschiet.
CC (foto’s Casper van Aggelen)
