Nee, hij hoeft vooral niet beschermd te worden, ook al zijn er gelukkig heel weinig van. Nee, sterker nog, laat hem maar uitsterven.
We hebben het hier over de zeikuil. Nee, niet zij-kuil, zeik-uil. Hij/zij bevindt zich meestal in het groen, in groen waar ook paadjes doorheen lopen. En die paadjes zijn er voor iedereen, daar geldt geen verbod voor mountainbikes, gewone fietsen of gravelbikes. Zelfs fatbikes mogen er rijden, en kinderwagens.
Maar dat mag niet van de zeikuil, die meent dat dat paadje er alleen maar is voor voetgangers die er al dan geen hond uitlaten. Dus wat doet ie? Takken over het paadje gooien, zelfs het mountainbikeparcours heeft soms last van dat ongedierte. Kijk, daar rijden ze wel harder dan 25 per uur, maar daar mogen ook gewoon geen voetgangers lopen. Op het paadje dat onderlangs de geluidswal in Dommelbergen loopt kun je niet veel harder dan 10 kmpu en ja, het is hondenlosloopgebied. De meeste fietsers houden daar ook ernstig rekening mee. En op dat paadje rijden niet veel fietsers hoor, mountainbiken doe je in de bossen richting Dorst. Ik rij daar nu al een half jaar met mijn hondje op de uitlaatfiets en ben er nog nooit een andere fietser tegen gekomen. En mocht dat een keer wel zo zijn dan ga ik wel aan de kant, net als mijn tegenligger. En zie ik mensen met een hond wandelen dan ga ik van 10 naar 5 kmpu en stop even om de honden te laten spelen, zo ze daar zin in hebben. Deel ik nog hondensnoepjes uit ook.
Dus, wat dènkt de zeikuil eigenlijk? En wanneer gooit ie die takken daar over dat paadje? Echt, ik hoop dat ik hem/haar een keer betrap. Waar die tak dan zal verdwijnen moet u zelf maar raden, maar daglicht zal ie niet meer zien, die tak dan.
evr
ps. Oh ja, er zijn mensen die mij ook tot die diersoort rekenen, maar die kennen me niet.
