Op dinsdag 16 en donderdag 18 juni krioelde het in de ochtend van leerlingen, op de fiets, van groep 6 in het Lukwelpark tijdens het Verkeersdoolhof. Zo’n kleine 200 leerlingen van in totaal 4 scholen deden dit jaar mee aan dit praktische verkeersproject wat voor het derde jaar als pilot werd georganiseerd door de Oosterhoutse afdeling van Veilig Verkeer Nederland.

De leerlingen kregen deze twee dagen te maken met het oefenen van hun fietsbeheersing, het testen van hun verkeersbordenkennis en er was een groepsgesprek waarin met de leerlingen werd gesproken over hoe je veilig fietst in het verkeer.

Op de paden van het Lukwelpark, wat deze twee ochtenden netjes afgezet was door de gemeente, was een parcours uitgezet met 9 verschillende onderdelen en de leerlingen reden in kleine groepjes op hun fiets langs alle onderdelen en werden hierbij enthousiast begeleid door vrijwilligers.

Bij elk onderdeel kregen de kinderen eerst uitleg waarna ze zelf aan de slag konden met o.a. voorrang geven, een achtje fietsen, balanceren op de fiets bij lage snelheid, het rijden over een smalle strook, een remproef, slalom rijden en het herkennen van gevaren.

Voor de leerlingen was het een mooie activiteit om in een beschermde omgeving kennis te maken met praktische verkeersvaardigheden als voorbereiding op het jeugdverkeersexamen waar de leerlingen in groep 7 aan zullen gaan deelnemen en waarbij ze geheel zelfstandig een route zullen moeten gaan fietsen in en rond het stadscentrum waarbij ze te maken krijgen met drukke verkeersomstandigheden.

Hoe vaker kinderen ook met ouders al samen fietsen, hoe vertrouwder ze raken met allerlei verschillende verkeerssituaties, hoe meer zelfvertrouwen ze krijgen om later zelfstandig aan het verkeer deel te nemen en hoe makkelijker ze alle verschillende regels toe kunnen passen.

Vandaar dat VVN Afdeling Oosterhout gekozen heeft om dit verkeersdoolhof voor leerlingen van groep 6 te organiseren. De leerlingen en docenten die er dit jaar bij waren, waren in ieder geval weer erg enthousiast.

Dank weer aan alle vrijwilligers die deze activiteit mogelijk gemaakt hebben!