Leuke kerel, enorme dossierkennis en altijd oog voor de mensen waarmee hij zich omringde. Niet alleen echtgenote Mandy en de kinderen, maar zeker ook de ambtenaren. Clèmens Piena houdt het na twee periodes als wethouder voor gezien en in de Schelleboom werd hij uitgezwaaid.

Dat deed natuurlijk de burgemeester, die de enorme waslijst aan onderwerpen, commissies en wat dan ook opsomde. Het sociaal domein, gezondheidszorg, het nieuwe gemeentehuis en nog een heleboel, ook deels overgenomen van de eerder vertrokken wethouders Kastelijns en Beenhakker. “Je werkte niet om uit te zijn op populariteit, maar keek nadrukkelijk ook over onze grenzen”, aldus Van Grootheest.

Zelf noemde Piena het ‘de mooiste hondenbaan die je kon hebben’ en bedankt natuurlijk zijn gezin maar ook Arnoud Kastelijns. “Met hem kon ik heerlijk spiegelen”, zei hij.

In een eerder leven was hij o.a. brandweercommandant, werkte bij Achmea en begon voor zichzelf. Met name de IT had zijn aandacht, ook op het gemeentehuis dus. “Ik was manager, maar ben langzaam bestuurder geworden”, zei hij. Hij sloot af met een boodschap: “De polarisatie neemt alsmaar toe, er wordt niet meer naar de toekomst gekeken, de waan van de dag regeert. Politici en media blazen elke suggestie op als een probleem terwijl het juist de oplossing is”, zei hij.

De komende maand gaat ie op vakantie en daarna ontfermt hij zich over de Stichting Nederland Ontzorgd, die hij in die tussentijd mee oprichtte. Wat hij permanent zal gaan doen weet hij nog niet. Met een goeie borrel en een hoop cadeaus werd hij op vakantie gestuurd. “Nog één raadsvergadering hè”, lachte hij.

evr

(foto Casper van Aggelen)