Valt het u ook op dat het voetballen alsmaar platter wordt? Van enige creativiteit kun je hooguit nog Messi betichten, maar die heeft dan ook schijt aan ‘de systemen’, die heeft ie ook helemaal niet nodig. Messi gebruikt zijn eigen instincten, maar de rest van het voetbal is bang niet meer geselecteerd te worden als ze niet voldoen aan het door de trainer bedachte ‘systeem’. Geen wonder dan ook dat zowat elke wedstrijd in een gelijkspel eindigt. Want waar zijn de Van Hanegems en Cruyffies? Dat waren toch voorbeelden, of niet soms. Waar zijn dan hun opvolgers?
En dat is waar de Lions ons zaterdagavond aan herinnerden. Voorafgaande aan de wedstrijd tegen Zweden toonden ze een 40 minuten durende compilatie van alle WK momenten van Oranje vanaf 1934. Toen bestonden er amper nog ‘systemen’ en trainers moesten het al evenzeer van hun eigen vindingrijkheid hebben.
La Cantina was de plek waar de Lions samenkwamen om naar de wedstrijd van Oranje te kijken. Eindelijk nog een club mensen (er waren er meer dan 250) die alles niet vanachter hun i-pad willen kijken met oortjes in. Het was alsof je op een tribune zat en dat is precies wat voetbal ook zo lollig maakt.
Maar goed, heel die intro hierboven ging zeker niet op voor ‘de’ wedstrijd, het werd 5-1 dus er was volop te genieten en te juichen. En dit nog even los van de geweldige filmpjes op Joetjoep over de Oranjemars. Wat een enorm feest is het daar, echt geweldig. En dat allemaal dankzij die Snollebollekes. Zo ver kam het bij de Lions jammer genoeg niet.
Meteen na de wedstrijd hadden ze een veiling georganiseerd met naast leuke items zoals een Curaçao shirt van Pieter Cobelens, een wedstrijd shirt van scheids Björn Kuipers en een NAC shirt gesigneerd door de selectie. Het top item: een wedstrijdshirt van FC Barcelona van Frenkie de Jong, door hem gesigneerd bracht alleen al 1.200 euro op. De veiling leverde in totaal twee mille op en dat geld, samen met de entreegelden beliep het 6.500 euro, ging naar een aantal vakantietassen voor Oosterhoutse kinderen die het kunnen gebruiken. “Het is een initiatief waarin we samen optreden met Lions Club ter Aalst en Leergeld“, aldus Jeroen Turkenburg.
Met medewerking van dj Tom Meijer bleef het nog lang gezellig. Volgend jaar weer een WK?
evr
(foto Casper van Aggelen)
