In de editie van vorige week (15 januari) had de Fietsersbond reeds geschreven over de verschillende plannen van onze gemeente. Wij hadden oorspronkelijk 5 punten bij ons weekblad aangeleverd, maar daarvan zijn er 4 geplaatst, dat zal vanwege ruimtegebrek zijn. Dat is jammer en daarom hier de aanvulling.
Het gaat nu weer over de Holtroplaan.
U weet dat de Fietsersbond bezwaar heeft aangetekend tegen een fietspad aan slechts de westelijke zijde van de Holtroplaan. Dat is gedaan, hoewel we nog steeds van mening zijn dat in de bebouwde kom er aan weerszijden van een weg, zeker een drukke weg, een fietspad hoort te zijn.
Echter ons grote bezwaar blijft bestaan, de oversteek naar de Slotlaan! Toen tijdens de overleggen met bewoners en andere betrokken partijen naar de aansluiting op de Slotlaan werd gevraagd, toch niet echt een vreemde vraag, keek de Arcadisman vreemd op en meldde dat dit niet in het ontwerp zat. Dat is toch suf! Een grote kruising, een nieuw 2-richtingen fietspad en de fietser kan niet normaal oversteken! Het stond niet in het ontwerp!
Externe deskundigen hebben meestal geen binding en kennis met de lokale situatie! “Improving quality of life” is de Arcadis slogan! Nou dat geldt dus niet voor de fietser! Daar kom je keurig aangereden om naar de stad te gaan. Hoe moet ik verder? Wordt ik spookfietser of ga ik 2x wachten op een groen stoplicht? Wij hebben echter de oplossing gevonden! Een diagonaal fietspad. We hebben u het voorstel reeds enige maanden terug toegezonden. Helaas hebben we nooit respons gekregen! Niet van de ambtelijke staf of van de gemeenteraad of enige gemeenteraadsfractie. Het is de oplossing en niets nieuws! Bij kruispunt Trommelen gebeurt het al. Bij groen steekt de fietser daar enthousiast diagonaal over. En niemand wordt aangereden door een auto. In Almelo, zoals wij in onze eerdergenoemde brief meldden, bestaat het systeem al maar ze hebben dat in Almelo niet zo goed uitgevoerd.
Wij in Oosterhout gaan dat beter doen! Wij leggen de rode fietspadloper over de gehele kruising uit, niemand hoeft dan meer te twijfelen of het kan. De toegangen tot de reeds bestaande fietspaden worden ruimer gemaakt en zo fietsen we relaxed door. Oosterhout als voorbeeld!
Echter Oosterhout is tot een andere conclusie gekomen zegt de wethouder in BN De Stem! Welke conclusie is onze vraag? Het synchroon afstellen van de stoplichten zal vermoedelijk het antwoord zijn. Dat is nog nooit goed gelukt en dus komt er automatisch een clandestien kruisend oversteek patroon. (Ga eens kijken bij de kruising als de scholen uitgaan, dan kunt u zelf de conclusie trekken!)
Een diagonaal fietspad is echt de goede oplossing!
Verder zijn we van mening dat binnen de bebouwde kom de maximum snelheid 30 km/uur hoort te zijn!
Namens de Fietsersbond Jan ter Haar, secretaris