Verleden en heden. Goede en Slechte tijden. Verhalen, herinneringen van toen en nu, willen wij opnieuw onder uw aandacht brengen. Bent u geïnteresseerd in de geschiedenis van Oosterhout, bezoekt u dan onze website: www.hkoosterhout.nl

Alle verhalen uit de oude doos zijn letterlijk overgenomen uit oude Oosterhoutse weekbladen. Voor elk verhaal is de datum waarop het verhaal is geschreven vermeld.

Uit het Kanton van donderdag 23 april 1964

TECHNISCH ONDERWIJS IN OOSTERHOUT

Uitbouw van school noodzakelijk voor goede vorming.

Vorige week mochten wij mededelen, dat van overheidswege goedkeuring verleend was voor de uitbreiding c.q. de voltooiing van de lagere technische school aan de Bouwlingstraat. Het gaat daarbij niet om het schoolgebouw als zodanig doch veel meer om de mogelijkheden welke bestuur en leiding van deze school in deze uitbreiding zien om het technisch onderwijs te richten op die algehele vorming, welke de jonge man behoeft om in het leven te slagen en zichzelf te kunnen ontplooien.

De heer Ch. Serrarens, direkteur van de l.t.s. Oosterhout vanaf 1949, werd al onmiddellijk geconfronteerd met een huisvesting, we spreken nog steeds van de ,,oude ambachtsschool" op de Heuvel voor de school, waarover hij aangesteld was, die in geen enkel opzicht beantwoordde aan de toen reeds gedachte en geleidelijk aan vaster vorm gekregen opvattingen omtrent de taak van de lagere technische scholen. En het duurde slechts heel kort na zijn komst in Oosterhout of de eerste stappen werden ondernomen om hieraan iets te doen en tot een betere huisvesting te geraken. Het zou tot 1955 duren eer hierin voorzien kon worden, maar juist dat noodzakelijk lange wachten hield tegelijkertijd in, dat opnieuw onmiddellijk na het gereedkomen van de school aan de Bouwlingstraat gewerkt werd in de richting van een uitbreiding, beter gezegd een voltooiing van wat nu nog slechts ten dele bereikt kon worden.

Volledige Cursus

Het huidige bestuur en de directie van deze school hangen de moderne opvatting aan, dat de functie van een technische school toch wel geheel anders gericht is dan enkele decennia geleden, toen dan ook nog sprake van een ambachtsschool was. Men kon daar worden opgeleid voor een ambacht, wat zeggen wilde, men leerde er de techniek van een aantal ambachtelijke werkzaamheden. En daarmede was het dan praktisch gedaan. Momenteel, en de heer Serrarens is daarvan een groot promoter, die in de velerlei functies welke hij. in de gewestelijke en landelijke wereld van het technisch onderwijs vervult daarvoor intens propaganda maakt, richt men zich veel meer naar de vorming van de nog schoolplichtige jongens, die na enkele jaren geconfronteerd worden met het totaal andere leven van de volwassene. De jongen, die de lagere school verlaat behoeft deze vorming in grote mate en wanneer de technische school, juist voor deze jongens veelal de laatste gelegenheid tot vorming, niet meer te geven heeft, wat technische of ambachtelijke bekwaamheid, dan ontneemt zij daarmede deze jongens de kans om zich langs normale weg voor het leven, dat veel meer betekent dan louter vakkennis, te bekwamen.

Bood de tweejarige cursus die voor zover mogelijk reeds uitgebreid werd tot een driejarige vooralsnog weinig gelegenheid naast een zekere technische scholing voldoende aandacht aan de vorming zelf te besteden, juist daarom is uitbreiding noodzakelijk, omdat hiermede tenminste voor alle cursussen het driejarenplan verwezenlijkt kan worden. Deze drie-jarencursus biedt in veel groter mate gelegenheid tot persoonlijkheidsvorming, doordat speciaal het eerste jaar juist deze vorming met daarbij aansluitend of beter gezegd misschien integraal hieraan de handvaardigheid het program van de cursus bepalen.

In dat eerste jaar komen nog geen vak-lessen voor, daarmede wordt eerst aangevangen in het tweede leerjaar, terwijl het derde jaar de afsluiting hiervan betekent. Maar ook de vakopleiding zelf wordt geleid vanuit een modern standpunt. Men gaat er daarbij niet (meer) vanuit volledige vaklieden af te leveren voor zover dit in zo korte tijd reeds mogelijk zou zijn maar veel meer is de technische opleiding gericht op een kennismaking, zij het een brede, met de techniek en het ambacht in het algemeen zonder uitputtende specialisatie, waaraan momenteel welhaast geen einde meer zelfs te denken valt. Wordt vervolgd (MLVB)