Een man/vrouw of 50. Daar moest Ida van Dril het vrijdag mee doen. En oh oh, wat was dat jammer, want die dame verdient volle bakken. De hilarische discussies die ze met haar puberende zoon heeft - en waarin hij over een groter psychologisch inzicht beschikt dan zij - in verband brengen met de immer twijfelende Hamlet. En zoonlief was een pop hè.

“Zal ik je dan maar een hand geven?” Om vervolgens die hand in de mouw van de zoon te laten verdwijnen die daar onmiddellijk mee naar zijn voorhoofd wijst. De noodzaak om steeds haar stem te veranderen (dan weer is ze Hamlet, dan weer diens vader of moeder, dan weer haar eigen zoon) weet ze, zonder te buikspreken en zonder haperen, geweldig te brengen, haast onzichtbaar ook.

De geest van Hamlets echte vader spookt 's nachts rond het kasteel. Op een nacht vertelt de geest aan Hamlet dat hij werd vermoord en hoe dit gebeurde. Ook vertelt hij dat Claudius de moordenaar is. Hamlet weet niet wat hij moet doen. Spreekt de geest de waarheid of proberen duistere krachten hem tot slechtheid te verleiden? Moet Hamlet wraak nemen op Claudius? Twijfel overheerst en bij pubers (en hun ouders) is dat net zo. Doe ik het wel goed?

Het programma 2025-2026 van de Bussel laat verreweg het vaakst cabaret en muziek zien. Daar houden de meeste mensen van, zo simpel is het. En goed, dat dans het ondergeschoven kindje is zal bij ondergetekende geen bezwaren opleveren. Dat toneel ook niet prominent in beeld is lijkt ook logisch. Maar dan deze tip: Boek er een paar en laat je net zo verrassen als ondergetekende vrijdagavond.

evr