Ik wil het opnemen voor het personeel en de bewoners.
De Doelen bestaat sinds 1968. Het heeft altijd hoog aangeschreven gestaan qua personeel en verzorging. Maar sinds 2023 is de kwaliteit van de zorg erg achteruit gegaan. Vanuit mijn rol als mantelzorger maak ik me eigen zorgen over de bewoners, evenals het personeel. Het personeel wat er nog rondloopt wordt iedere dag weer geconfronteerd met de feiten waar ze tegen aan lopen. Ook zijn er door verschillende mantelzorgers klachten doorgegeven hier wordt weinig tot niks mee gegaan. De bewoners die geen goede zorg krijgen terwijl het personeel hun benen onder hun lijf vandaan lopen. Een tikkende tijdbom dat op ieder moment kan afgaan.
Niet alleen omdat het personeel regelmatig huilend door de gangen loopt maar ook omdat ze de bewoners niet de zorg kunnen en mogen bieden die ze zouden willen. Er is zelfs geen tijd meer voor een sociaal contactmomentje met de bewoners en die is van beide kanten, zowel personeel als de bewoners, erg voelbaar. Ook zijn er bewoners die er echt veel moeite mee hebben omdat ze te lang moeten wachten om bijvoorbeeld van het toilet gehaald te worden of hun steunkousen uit te doen. Maar ook wanneer ze bellen dat het langer dan een halfuur duurt of nog langer voor ze hulp krijgen, omdat ze te weinig personeel hebben en iemand anders aan het helpen zijn. Wat vaak tot frustraties lijdt bij bewoners en families. Waardoor het personeel dan ook hun huid vol gescholden krijgt vanwege het onbegrip.
Er zijn al veel verplegers opgestapt, zeker tien in de afgelopen twee jaar en er gaan er nog veel meer. Er is een brief rond gegaan vanuit de Doelen met de vraag of mantelzorgers kunnen helpen. Echter is dit niet te realiseren omdat niet iedereen contacten heeft. Ze hadden een kok die zorgde voor dagelijks vers eten en er was uit twee menu’s te kiezen. Hiermeej waren de bewoners erg tevreden want het was erg lekker. Dit heeft nu plaats gemaakt voor verpakt eten dat opgewarmd wordt. Het is vaak niet gaar en ze moeten eten wat de pot schaft want een keuze is er niet meer. Veel van het eten blijft over en wordt weggegooid. Waar de bewoners driemaal daags iets te drinken kregen is ook dat veranderd naar twee keer. De bewoners die niet zelfredzaam zijn hebben dan niks te drinken want er is simpelweg geen personeel voor. Het is een keiharde strijd voor het personeel wat er nog werkt om niet te verdrinken in de hoge werkdruk. Dit terwijl zij degenen zijn die allemaal hun hoofden boven water proberen te houden en dagelijks hun best doen voor de bewoners.
Maar tegen welke prijs? De Doelen een zinkend schip en geen personeel straks meer voor hun bewoners totdat deze locatie zou moeten sluiten. Zou er geen lichtje branden bij de hogere hand met zo veel leegloop? Want dit is de toekomst van De Doelen als Mijzo met het motto “Mijzo ziet mij’’ geen directe proactieve acties onderneemt en vanuit de directie het bedrijf om hun personeel te behouden maar ook de kwaliteit van zorg en leven voor hun bewoners. Ik wil opkomen voor het personeel en de bewoners.
A. Stokkart
