De kinderchampagne spoot in het rond. Een loeier van een beker en medailles werden uitgereikt. Ze hadden het geflikt. Het wonderseizoen van Warande Jongens 12-1 kreeg op 13 juni een schitterend slot. De talenten uit Oosterhout pakten door een 4-1 winst op Tilburg hun derde titel van het seizoen, ditmaal in de allerhoogste klasse van hun leeftijdscategorie.

We hebben in deze krant eerder geschreven over de opmerkelijke prestaties van dit jeugdteam. Na de eerste seizoenshelft hadden ze al twee kampioenschappen op hun naam staan. Een hockeyjaar dat ze nota bene begonnen als Onder 11-team. Nadat ze daar de beste waren in de herfstcompetitie, gingen ze, met maar twaalf spelers, door naar de Onder 12.

Een groter veld, vaak ook wat oudere tegenstanders. Maar voor de successen van het team van Martijn en Jolanda Middelhoff maakte dat allemaal niet uit. Ze waren ook de beste in hun nieuwe Onder 12-poule, waardoor ze vanaf maart in de hoogste klasse van Zuid-Nederland uitkwamen.

En ook op dat niveau hield het team zich uitstekend staande. Negen van de tien wedstrijden werden gewonnen. Een slippertje tegen rivaal Breda bleek niet fataal. Daardoor werd zaterdag 13 juni een feestdag. Maar wel eentje waar ze zelf nog de slingers moesten ophangen. Alleen als ze zouden winnen van Tilburg, een van de grootste clubs van het land, waren ze honderd procent zeker van de titel.

De vele supporters uit Oosterhout - inclusief een aantal spelers van Heren 1 - zagen hoe Warande in een spannende wedstrijd voor rust een 2-0 voorsprong nam. Die score bouwden ze na rust uit naar 4-0. Een Tilburgse eretreffer deed geen pijn. De titel was binnen. Het seizoen was mooi en uniek. Drie kampioenschappen, verdeeld over twee leeftijdscategorieën. Een ploeg die zich kan meten met de top van Nederland. En daarmee een schitterende hockeylichting is voor Warande. Een groep jongens die van zaterdagen een feest maakten. Op het veld maar liefst 236 goals maakten in twintig wedstrijden. Een gemiddelde van meer dan tien doelpunten per duel.

Het is dus een seizoen om van na te genieten. En dat hebben de jongens ook al een beetje gedaan. Op de avond na het kampioenschap werd met alle ouders en spelers het jaar feestelijk afgesloten. Een seizoen waarin jongens van tien, elf en twaalf jaar lieten zien waartoe vriendschap en vechtlust kunnen leiden.